? ??????????????Love Takes You Away? ????? ?? ???Rating: 4.7 (49 Ratings)??168 Grabs Today. 37723 Total Gr
abs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????Love Is Strange? ????? ?? ???Rating: 4.4 (33 Ratings)??161 Grabs Today. 34604 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ????? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Ahad, 20 September 2009

first day raya 2009

Hari ini tanggal 20 september 09,bermula hari yang ditunggu-tunggu oleh semua umat islam dimana seluruh umat islam telah menyambut Hari Raya Aidilfitri.......Ingin aku tulis di sini,ingin aku ceritakan serta gambarkan rutin aku serta keluargaku pada hari pertama raya...


Tepat jam 6.45 aku bangun tidur serta menunaikan solat subuh. Selepas itu,aku turun ke bawah untuk mengemas sedikit sebanyak rumahku. Pada waktu itu, daddy, mama serta adik-adik belum lagi bangun..Mungkin sedang nyeyak lagi tidur...Di atas meja sudah tersedia kuih-muih, rendang, ketupat serta pelbagai makanan lain...PUKUL 7.30 pagi, 2 orang adik lelaki ku baru bangun..Hai apa nak jadilah depa tu...


Apabila jam menunjukkan pukul 8.00 pagi, daddy serta 2 orang adik lelaki ku pergi ke masjid untuk menunaikan solat hari raye....Lelaki saja pergi maklumlah kaum perempuan ada tugas di dapur...


Izleen pukul 8.30 dia bangun terus ajak kawan -kawan dia pergi raye....Hei, sampai wani pun nak ikut....ishhh


Pukul 11.00 pagi,selepas perut kenyang makan ketupat serta pelbagai juadah sempena hari raye, daddy, mama, babang dan ajiq pergi ke kubur....Tinggallah aku di rumah..Sebenarnya aku ditinggalkan kerana izleen beraya sampai tak ingat nak balik rumah..Malang nasib ku..


Aku duduk rumah bukan goyang kaki je..Ada pelbagai kerja aku buat...Tapi tak ramai budak2 kat taman ni maklumlah semua pakat balik kampung...nasib baik tak ada orang datang nak raye..kalau tidak jenuh aku nak layan sorang2...Waktu duduk kat rumah tu aku tengok konsert Akedeni Fantasia..Hu best sungguh...


Tiba2 mak dak ngan pak dak mai rumah...Waktu tu aku keja nak tadah tangan je lah nak minta duit raye..Ye lah tak kan lah nak beraya satu taman kut..Wat malu je...Tak sampai berapa minit selepas tu ada 3 orang budak bukan berasal dari sini datang beraya...Yang abang cap tu dok kata salah sorang dari budak lelaki tu boyfriend aku..Oh please...Pada hal budak tu baru form 1...


Lepas semua orang kenyang, kami bercadang nak ke Tikam Batu nak melawat salah sorang ahli keluarga kami...Tapi malangnya mak dak dah pi dah tapi keluarga kami rak pi lagi..Mana tak nya izleen lah beraya orang cari tak jumpa...Babang nagn Ajiq terpaksa turun padang untuk cari minah ni...


Pukul 1.20 petang baru kami bertolak....Sampai kat sana pukul 2.00 petang..Lepas makan apa yang di hidang kami tangkap gambar ramai2...Kami balik pukul 4.20 petang..


Lepas tu kami sekeluarga pun pergi beraya kat rumah tok ngan wan..Kat sana ada Mawadah,Saadah, iaitu ahli keluarga sebelah daddy. Ramai bgi duit raye...Kami duduk sekejap saja..Jam 6.30 kami balik...
Selepas pulang mama terus ke Jiant sebab kena beli sedikit keperluan memasak..Ini kerana malam tu amaiti nak mai rumah...so kelam kabutlah bersihkan rumah.Amaiti mai kol 8.30 malam..mama masak mee kari...sambi tu jugaklah aku dok update blog ni...
Pukul 11.00 malam,Alang mai rumah pulak...lagi ramai lah orang kat ruma aku...Semua orang balik kol 12.00 tengah malam...Babang ngan ajiq tidor rumah tok....ituah rutin raya pertama...


0 ulasan: